Gili's! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Simone Versluijs - WaarBenJij.nu Gili's! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Simone Versluijs - WaarBenJij.nu

Gili's!

Blijf op de hoogte en volg Simone

25 Maart 2014 | Indonesië, Denpasar

Hoi iedereen!

Afgelopen weekend was alweer een geweldig weekend, we zijn namelijk naar de Gili eilanden geweest! Echt super gaaf was het, weer een leuke en bijzondere ervaring er bij :)

Vrijdag ochtend werden we al vroeg opgehaald, we zouden tussen 7 en half 8 door een busje worden opgepikt, dus dat werd 6 uur uit bed! Voor jullie bijna tijd om te gaan slapen haha! Maar wat bleek nou, die man was er al om half 7, dus wij moesten heel snel wat broodjes smeren en die hebben we toen maar meegenomen in de taxi.. Beetje jammer, maar ach, we waren in ieder geval op tijd voor de boot... Kom ik zo nog wel op terug haha!

We moesten eerst nog 3 andere mensen ophalen, die ook met de boot naar de Gili's gingen. Natuurlijk had de taxi chauffeur zich niet geweldig voorbereid, want hij wist niet precies waar die 3 mensen verbleven (die ook nog eens in verschillende hotels/appartementen verbleven). Dus bij alle 3 was het lang rondrijden en zoeken tot we ze gevonden hadden. Veel tijd mee verloren dus, waardoor we uiteindelijk nog heel snel moesten om de boot wel te kunnen halen! Een van die drie mensen kwam uit Engeland, die zelfs in Utrecht woont, heel toevallig! De andere man kwam volgens mij (aan zijn accent te horen) uit Italie en de andere vrouw kwam ook uit Engeland. We hadden iedereen dus gevonden na lang zoeken en toen moesten we snel doorrijden naar de boot, want veel tijd hadden we niet meer! Moet je nagaan hoe snel we hadden gemoeten als die taxi chauffeur echt pas ons om 7 uur of zelfs om half 8 had opgehaald. Waarschijnlijk hadden we de boot dan niet eens gered!

Balinezen kennende gingen we scheurend de wegen over om maar op tijd te kunnen zijn voor de boot. Volgensmij heeft die man vaker door rood gereden dan door groen! Hij reed zelfs een keer naar een kruispunt met stoplichten toe waarbij de stoplichten op rood stonden, dus hij ging mooi linksaf slaan en vervolgens meteen weer rechts zodat hij langs de stoplichten reed en weer verder kon scheuren! Het avontuur begon dus meteen al haha!

Uiteindelijk zei de Italiaan tegen de taxi chauffeur dat hij beter naar de boot kon bellen dat we er aan kwamen, maar dat zag hij niet zitten en hij bleef volhouden dat we het wel zouden redden, ook al vertrok de boot over 5 minuten.. Na nog ongeveer 5 keer door rood te hebben gereden en veel getoeter, kwamen we eindelijk aan bij de boot (na een autorit van 2 uur met deze gekke chauffeur!). Gelukkig was de boot nog niet vertrokken, dus toch nog een meevaller! Uiteindelijk vertrok de boot zelfs een kwartier later ofzo, dus we hadden ook nog wel wat rustiger naar de boot kunnen rijden haha.

Rond 12 uur kwamen we aan op Gili Trawangan! Meteen zag het er al super mooi uit: witte stranden, helder blauw water, palmbomen en een strak blauwe lucht! Kon niet beter dus :) We hadden van te voren nog geen hotel geboekt, omdat we van anderen hoorden dat je heel gemakkelijk een goed hotel kunt vinden en daarbij nog veel van de prijs kunt afdingen. Het hotel waar we in terecht kwamen bleek een super leuk huisje te zijn, wat wel erg leek op het huisje waar we in zaten op Nusa Lembongan! Airco, douche, bad, tv, uitgebreid ontbijt, klamboe, alles zat er bij in!

Meteen die dag hebben we fietsen gehuurd om het eilandje rond te fietsen en te verkennen. Op de Gili's rijden er trouwens geen auto's en scooters, wat wel wat rust gaf, vooral omdat wij in ons hotel in Denpasar naast zo'n super drukke weg zitten haha! Van te voren had ik niet verwacht dat het zo klein was, vooral omdat de Gili's toch wel redelijk bekend zijn, maar het was dus maar een klein eilandje! (Gili Air en Gili Meno zijn zelfs NOG kleiner) Dit was de eerste keer sinds ongeveer 8 weken dat ik gefietst had, wel even lekker dus! :)

Tijdens het fietsen hebben we veel mooie dingen gezien, luxe hotels, palmbomen, witte stranden, paard met wagens, noem maar op! Jullie hebben de foto's vast wel voorbij zien komen op Facebook ;)

De eerste nacht verliep trouwens niet helemaal vlekkeloos.. Er is een grote moskee op het eilandje en die maakt ENORME (ja ik overdrijf niet) herrie elke ochtend om 5 (!) uur. Onmogelijk om daar doorheen te slapen haha! En dit ging ook nog eens een uur lang door.

Zaterdags hebben we een heerlijk ontbijtje gehad en toen zijn werden we opgehaald voor de snorkeltour! Tessa en Erwin waren ook op de Gili's (zij gingen al een dag eerder, omdat wij die donderdag nog les hadden en Tessa de woensdag al) en zonder dat we het van elkaar wisten hadden we dezelfde snorkeltour geboekt, erg toevallig dus :P Op 4 verschillende plekken gingen we snorkelen, waarbij we ook nog een lunch op Gili Air kregen. In totaal hebben we denk ik twee uur gesnorkeld en super veel mooie vissen en koraal gezien! Wat ik heel graag wilde zien, waren de schildpadden. En raad eens: ik heb TWEE SCHILDPADDEN gezien! SUPER VET!!! Eentje zwom zelfs maar twee meter onder mij, dus ik kon hem goed zien :) Bij een ander punt waar we konden snorkelen, mochten we de vissen voeren met stukjes brood. Je moest het brood in je handen houden, waardoor de vissen (zelfs enorme) dit brood uit je handen gingen eten! Ik voelde zelfs de kleine vissen mondjes tegen mijn handen aan zuigen haha! Heel veel vissen zwommen heel dicht bij, met super mooie kleuren, echt heel leuk om mee te maken! De snorkeltour was dus een groot succes: schildpadden gezien en vissen gevoerd! De stroming in de zee was trouwens heel sterk, we konden met veel moeite net tegen de stroom in zwemmen. Gelukkig dat de boot met de stroming mee ging, anders duurde het denk ik vrij lang voordat we weer bij de boot waren haha!

De rest van de dag hebben we lekker op het strand gelegen. Niet verkeerd :P 's Avonds weer lekker gegeten met een prachtig uitzicht op de zee en de andere Gili eilanden! De dagen vlogen alweer voorbij, want de volgende ochtend gingen we alweer met de boot terug naar Bali.

De boot vertrok al om 11 uur en ging eerst weer langs Gili Air en Lombok (op de heenweg trouwen ook) om andere mensen af te zetten en op te halen. De bootreis duurde daardoor wel wat langer, maar we konden daardoor wel Lombok nog zien, waar we nog niet geweest waren! Ik heb nog boven op de boot gezeten, wat echt super leuk was! Heerlijk weertje!

2 uur later kwamen we weer aan op Bali, waarbij we weer met de taxi naar het hotel gebracht werden. Gelukkig ging deze taxi rit wat rustiger dan op de heenweg! Al werden we wel aangehouden door de politie. Ze houden hier heel vaak grote controles, waarbij veel scooters worden aangehouden en naar hun rijbewijs gevraagd wordt (je ziet trouwens ALTIJD toeristen die gecontroleerd worden, die worden altijd van de weg geplukt voor controle). Deze controles stellen helemaal niks voor eigenlijk, totaal niet te vergelijken met de controles in Nederland. Hier kan je de politie gemakkelijk omkopen en als ze je een boete geven, kan je zelfs afdingen! Als je bijvoorbeeld zegt dat je niet meer geld bij je hebt, dan vinden ze dat ook prima, dan betaal je gewoon wat je bij je hebt (wat me niet zou verbazen als ze dat in eigen zak stoppen :P). Zelfs als je geen geldig vervoersbewijs hebt hier, dan kan je er alsnog makkelijk vanaf komen, heel gek! Onze taxi chauffeur werd dus ook aangehouden en na een gesprek betaalde hij de politie agent wat geld en mocht toen weer verder rijden. Zo gaat dat hier dus!

Uiteindelijk zijn we halverwege de middag weer aangekomen in ons hotel. Het was weer een geweldig weekend waarbij we veel beleefd hebben! Dit weekend gaan we nog twee dagen naar het strand in de buurt van Tanah Lot. Waarschijnlijk gaan we ook weer surfen, ik heb er nu alweer zin in! Eerst nog maar even wat opdrachten voor school af maken en dan weer genieten van het weekend :) Volgende week hebben we een studie week, dus hebben we ook veel tijd om leuke dingen te doen. We gaan volgende week donderdag waarschijnijk naar het waterpark in Kuta, HEEEL veel super vette glijbanen! Echt iets voor mij haha!

Komende maandag is het hier Nyepi Day, waarbij het hele eiland stil moet zijn, geen stroom, licht oid mag gebruiken. Dit is het nieuw jaar hier op Bali en de dag ervoor vieren ze feest en zijn er grote optochten! Nyepi Day (Silence Day) wordt dan gebruikt om de boze geesten die er nog zijn te laten denken dat het hele eiland verlaten is, zodat er hier niks meer aan is en de boze geesten dus vertrekken. Aparte dag om mee te maken, je mag zelfs niet eens op straat haha.

Nu heb ik nog ongeveer 2,5 week voordat ik weer in Nederland ben. De tijd gaat nog steeds erg snel! De foto's van dit weekend staan op Facebook als jullie die nog niet gezien hebben :)

Tot de volgende keer!

Simone